Omyndigförklara inte mina elever

Våra elever ska stöttas. De som som är i behov av särskilt stöd ska få det. Vi  lärare ska jobba för att entusiasmera eleverna och göra vårt bästa för att de ska nå goda resultat. Självklart ska vi det. Skolan är till för eleverna, den finns inte där för att jag ska ha en arbetsplats eller för att skattepengarna ska ha någonstans att ta vägen.

Men Skolinspektionen får det faktiskt att låta lite som om ansvaret för lärandet ligger helt på skolan och inte alls på eleverna. ”Att lägga över ansvaret på eleverna när skolan inte lyckas med sitt uppdrag får aldrig vara lösningen”, säger Skolinspektionens Peter Ekborg. Uttalandet är del av en replik på en gymnasielärare Johan Svenssons debattartikel på temat där han bland annat säger följande: ”Jag har tagit del av inspektionens bedömning av Hvitfeldska gymnasiets stödåtgärder för svagpresterande elever. Kritiken går ut på att ”det finns tillfällen då lärare i sitt agerande utgår från att elevers eventuella svårigheter med studierna beror på egenskaper eller omständigheter som är kopplade till eleven”. Vidare konstaterar Skolinspektionen kritiskt att ”eleven förväntas anpassa sig till den utbildning som erbjuds”. Svensson berättar att ”när elever misslyckas med sina studier är min över 30-åriga erfarenhet som matematiklärare på gymnasiet att det nästan alltid beror på egenskaper eller omständigheter som är kopplade till eleven.”

Jag skulle vilja säga att båda har en poäng, men skolinspektör Ekborg menar att Svensson har helt fel och skriver att ”det synsätt som Johan Svensson ger uttryck för står i strid med skollagen”.

Jag håller med om att utlärandet är lärarens ansvar, men hävdar att inlärningen är beroende av elevens insats. Jag tror att få elever skulle säga emot mig. Alla som inte klarar det betyg de strävar efter, vare sig det är E eller A, är inte i behov av särskilda åtgärder. Många kan faktiskt fixa det genom att jobba hårdare. För en del kan det räcka med att inte vara beroende av att kolla av sin telefon tio gånger på en lektion och istället fokusera på undervisningen. För andra kan en timme eller två i veckan på skolans räknestuga vara det som fixar betyget. Någon kanske behöver säga upp sig från sitt extrajobb för att orka och hinna med skolarbetet. Vissa elever kan läsa ett kapitel om exempelvis imperialismen en gång och sedan komma ihåg allt och dessutom kunna sätta in det i ett större sammanhang, andra behöver läsa kapitlet fyra gånger och se ett youtubeklipp på samma tema innan fakta och förståelse börjar sätta sig. Några skulle ha lättare att ta till sig undervisningen om de hade med sig läromedel och anteckningsmaterial till varje lektion och några elever skulle behöva äta och sova bättre på fritiden så att de inte behöver ägna så mycket tid åt att göra dessa saker på lektionerna. Många gör redan sitt bästa och når de resultat de önskar.

Ge absolut stöd till de elever som behöver det! Anpassade uppgifter, längre provtid, senare inlämning, stödundervisning enskilt eller i grupp, studieplaneringshjälp, en assistent, dator, inlästa läromedel till exempel. Men avskriv inte ”egenskaper och omständigheter som är kopplade till eleven” som oviktiga faktorer i sammanhanget. Det är, tycker jag, att omyndigförklara eleverna. De flesta av mina elever jobbar hårt och engagerat och jag blir å deras vägnar aningen förolämpad av inställningen att ansvaret ligger helt på skolan. Det är eleverna som gör det största jobbet, inte jag. Och skulle de välja att inte lägga så mycket energi på skolan är det högst rimligt att det visar sig i resultaten och jag kan inte låta bli att tänka att en del av det ansvaret, den valmöjligheten, ligger på eleven. En och annan elev är förresten kanske rentav lat, alldeles utan att ha några bakomliggande problem.  Ja, jag hävdar att det kan ligga hos eleven.

(Och skulle en elev exempelvis sparka in en låst dörr till ett rum jag befinner mig i är jag benägen att påstå att hela ansvaret ligger på den eleven.)

Egentligen förstår jag inte riktigt hur det kunde bli en debatt av detta. Svensson påstår inte att alla är lata och att de skulle kunna få bättre betyg bara de skärpte till sig lite. Hur kan Skolinspektionen reagera så hårt på hans artikel och till och med säga att hans synsätt strider mot skollagen?

Hannah Franks, aktivitetspedagog, tycker liksom Ekborg att Svenssons tankar om elevansvar är obehagliga: ”Det är en billig utväg att skylla på elevens dåliga inställning, i stället för att börja reflektera över våra egna pedagogiska förhållningssätt och utlärningsmetoder. Gör matematikundervisningen mer attraktiv och intressant, även för den ointresserade!” skriver hon.

Jamen det är väl självklart. Jag har svårt att tro att Svensson inte begrundar utlärningsmetoderna. Den lärare som anser att elever har ett ansvar för sin inlärning struntar väl inte med självklarhet i att reflektera över och förbättra sin undervisning?

Alla behöver göra sitt bästa i skolan. Lärare såväl som elever. Men mina elever är individer som i de flesta fall kan och bör ta eget ansvar. Friskriv inte alla från det bara för att det finns elever som behöver (och ska ha!) särskilt stöd.

Den här filmen har något år på nacken, men jag känner att den passar in här:

 

 

 

4 reaktioner på ”Omyndigförklara inte mina elever

  1. Mycket bra inlägg! Självklart skall vi ha en ständig utveckling för att förbättra undervisningen, grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Men att lära sig kräver alltid möda och uppoffringar av den lärande (eleven). Vi hade en jättebra studiedag med Jesper Ersgård som bl.a. innehöll begreppet ”mindset”. Med ett statiskt och negativt mindset hos elever och föräldrar hjälper det inte med de bästa pedagogiska metoder och strategier. Skolan måste ge eleven bra förutsättningar, det är skolans ansvar. Att ta vara på de möjligheter som vår kostnadsfria skola erbjuder är elevens ansvar. Detta inser ju varje klok människa. För två månader sedan hade jag förmånen att gå runt i skolan tillsammans med en av de främsta utbildningsexperterna på den afrikanska kontinenten. När hon talade med våra elever betonade hon starkt att de måste värdera och ta vara på de kostnadsfria möjligheter som skolan ger dem. I Sydafrika hindras många ungdomar från utbildning pga terminsavgifterna. Sen hade hon även pedagogiska metoder, som ännu så länge är nästan oprövade i Sverige, att förmedla till oss.

  2. Johan Svensson visar i sin artikel att han har full koll på vad aktuell skolforskning fått fram. Hans inställning är helt i linje med skollagens krav på evidensbaserad undervisning. Skolinspektionens linje är outgrundlig.

  3. Ping: Tio tankar om den svenska skolan - Lotta Lexéns blogg

Kommentera